Denna komplexa belysningslösning ger säkra och bekväma förhållanden för förare.
Produkter
- Ljuskällan
Ljuskällan
Hur effektivt en ljuskälla omvandlar elektricitet till ljus (lm/W).
- Driftdon
Driftdon
Kontrollerer elförsörjningen till ljuskällan (energieffektivitetsindex EEI).
- Ljusfördelning
Ljusfördelning
Ljuset formas och styrs med hjälp av en optik vilken sänder ljuset i rätt riktning.
- Systemeffektivitet
Systemeffektivitet
Den kvalitatitiva kombinationen av optisk och termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).
- Närvaro
Närvaro
Ljuset tänds och släcks automatiskt beroende på om det förekommer rörelse i rummet.
- Dagsljus
Dagsljus
Artificell belysning som anpassar sig efter naturligt dagsljusinfall.
- Konstantljus
Konstantljus
En funktion som dämpar den initiala ljusnivån och därmed ger en jämn belysningsnivå under underhållsperioden.
- Scener
Scener
Gör det möjligt att ställa olika ljusscener och anpassa belysningen efter behov.
- Tidsstyrning
Tidsstyrning
En automatisk brytare som kan ställas in på att släcka allt ljus under fasta definierade tidsintervaller.
- Arbetsbelysning
Arbetsbelysning
Korrekt belysningsnivå på arbetsytan.
- Ljuszoner
Ljuszoner
Belysningen delas in i zoner utifrån rörelsemönster och/eller dagsljusinfall.
- Underhållsplan
Underhållsplan
Underhåll skall utföras i förhållande till produktens ålder, prestanda och omgivande miljö.
- Överflödigt ljus
Överflödigt ljus
Allt ljus som inte hamnar där det är tänkt ses som överflödigt ljus.
- Reflektans
Reflektans
Ljuset reflekteras från ytorna i rummet.
- Visuell energimätning
Visuell energimätning
Den ökade energimedvetenheten kan snabbt och avläsas i den aktuella energianvändningen.
Utmaningen
Puente de Rande öppnades 1981 och är en av världens största snedkabelbroar och en ikonisk struktur i flodmynningen Ría de Vigo i Spanien.
År 2017 slutfördes ett projekt för att lägga till två filer på bron på grund av den ökade trafiken, vilket gör Puente de Rande till den första snedkabelbro som byggs ut. De nya filerna som fästes vid brons huvudpelare ökade kapaciteten med 42 %, så att den nu har kapacitet för upp till 95 000 fordon per dag.
Brons nya filer innebar en unik belysningsutmaning. Enligt SS-EN 13201-standarden tillhör vägen kategorin ME2 (den näst högsta kategorin), så den behöver god belysning utan bländning. Men höga stolpar som de som installerades på huvuddelen av bron kunde inte användas på de nya filerna eftersom de behöver djupare fundament, så man måste hitta en lösning på lägre nivå. Och eftersom det är svårt att underhålla broar måste lösningen vara enkel att underhålla och hålla länge i drift. Detta var utmaningen för Thorn.
Belysningslösningen
Thorns lösning använder våra armaturer Orus LED monterade på låg nivå längs sidorna av vägen. Orus LED använder Thorns patenterade Flat Beam®-teknik, ett optiskt system som skapar extremt skarp och kontrollerad ljusfördelning.
Sammanlagt 320 enheter installerades på endast 0,9 meters höjd, med 10 meters mellanrum. Armaturerna har samma utförande som själva bron, vilket ger en visuellt konsekvent, diskret effekt.
Resultatet
Flat Beam®-optiken gör det bekvämare att köra i mörkret och ger bättre synlighet för hinder och fotgängare, samt andra avvikelser på vägytan. Tack vare armaturernas låga höjd undviks direkt bländning för förarna. Skuggor undviks, med ljus som fördelas framför, bakom och under fordonen.
Den innovativa lösningen ökar synlighet och vägledning och ger en ny visuell identitet på bron.
Underhållet hålls till ett minimum tack vare den långa livslängden hos LED-ljuskällan, och armaturlamporna är konstruerade för att klara av extrema väderförhållanden och kustmiljöer. Tack vare armaturernas låga höjd är även underhållet säkert och enkelt.
Thorn förstod detta unika och komplexa projekts krav och utvecklade en lösning som ger säkra och bekväma körförhållanden och som dessutom förbättrar en ikonisk konstruktions utseende.