Marieholmstunneln Göteborg, Sverige
- Ljuskällan
Ljuskällan
Hur effektivt en ljuskälla omvandlar elektricitet till ljus (lm/W).
- Driftdon
Driftdon
Kontrollerer elförsörjningen till ljuskällan (energieffektivitetsindex EEI).
- Ljusfördelning
Ljusfördelning
Ljuset formas och styrs med hjälp av en optik vilken sänder ljuset i rätt riktning.
- Systemeffektivitet
Systemeffektivitet
Den kvalitatitiva kombinationen av optisk och termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).
- Närvaro
Närvaro
Ljuset tänds och släcks automatiskt beroende på om det förekommer rörelse i rummet.
- Dagsljus
Dagsljus
Artificell belysning som anpassar sig efter naturligt dagsljusinfall.
- Konstantljus
Konstantljus
En funktion som dämpar den initiala ljusnivån och därmed ger en jämn belysningsnivå under underhållsperioden.
- Scener
Scener
Gör det möjligt att ställa olika ljusscener och anpassa belysningen efter behov.
- Tidsstyrning
Tidsstyrning
En automatisk brytare som kan ställas in på att släcka allt ljus under fasta definierade tidsintervaller.
- Arbetsbelysning
Arbetsbelysning
Korrekt belysningsnivå på arbetsytan.
- Ljuszoner
Ljuszoner
Belysningen delas in i zoner utifrån rörelsemönster och/eller dagsljusinfall.
- Underhållsplan
Underhållsplan
Underhåll skall utföras i förhållande till produktens ålder, prestanda och omgivande miljö.
- Överflödigt ljus
Överflödigt ljus
Allt ljus som inte hamnar där det är tänkt ses som överflödigt ljus.
- Reflektans
Reflektans
Ljuset reflekteras från ytorna i rummet.
- Visuell energimätning
Visuell energimätning
Den ökade energimedvetenheten kan snabbt och avläsas i den aktuella energianvändningen.
Marieholmstunneln – första biten i infrastrukturpusslet
Marieholmstunneln som utgör en del av Marieholmsförbindelsen, är en 500 meter lång vägtunnel under Göta älv som länkar samman E20, E6, E45 och Lundbyleden. Med Marieholmsförbindelsen läggs den första biten i framtidens stora trafikpussel i Göteborg. En rad satsningar på kollektivtrafik, järnvägar och vägar fram till år 2028 för att skapa en attraktiv och hållbart växande region.
Den stora utmaningen har varit att minimera påverkan och samtidigt bygga ett så pass tekniskt avancerat projekt i tät trafik.
Belysningslösning
I projektet är vi stolta att ha fått leverera Thorn GTLED, en tunnelarmatur med avancerad LED-teknik för mycket korrosiva och krävande miljöer. Counterbeam-optik används i tunnelns infarts- och övergångszoner. I den inre zonen används en bi-symmetrisk optik i en linjär konfiguration genom hela tunneln, som ger perfekt jämnhet.
Lösningen tillhandahåller ljusnivåer inom ett intervall från 200 cd/m2 under dagtid vid infartszonen, och ner till 2,5 cd/m2 om natten. Belysningsnivåerna i tunneln anpassas efter dagsljusförhållandena. Synnedsättande bländning (TI), ett viktigt kriterium vid tunnelbelysning, påvisar ett extra lågt värde och är endast 2-3% för anläggningen.
Fino, en linjär och diskret armatur från acdc vilken enkelt integreras i arkitekturen, ger ett fint färgat ljus.
GTLED är konstruerad för att hålla i många år i korrosiva miljöer. Armaturen har även ett innovativt monteringssystem av rostfritt stål. GTLED PRO är en produkt utformad med största noggrannhet, med trafiksäkerheten i åtanke varje steg på vägen.
Resultat
Den nya tunnelbelysningen är mycket effektiv, ger säkra och bekväma förhållanden för bilförare och kan användas under lång tid utan behov av underhåll. Den är ett utmärkt exempel på vad som kan uppnås med skräddarsydda produkter, lösningar och den expertis som Thorn kan erbjuda.
Involverade i projektet
Stein Kleven, Projektansvarig Trafikverket
Gert Wingårdh, Arkitekt
David Leeb, STRABAG Infrastructure & Safety Solutions